نرم‌افزار جامع تفاسیر نور نسخه 4 رونمایی شد
کد خبر: 4203352
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۱
با حضور رئیس دفتر رهبری؛

نرم‌افزار جامع تفاسیر نور نسخه 4 رونمایی شد

ئین رونمایی از نرم‌افزار جامع تفاسیر نور نسخه 4، شامگاه 13 اسفندماه با حضور آیت‌الله محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد.

ارسال/ نرم‌افزار جامع تفاسیر نور نسخه 4 رونمایی شدبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر راشدی‌نیا، معاون پژوهش مرکز نور، شامگاه 13 اسفند در آئین رونمایی از نرم‌افزار جامع تفاسیر نور نسخه 4 در قم، گفت: کسب مدال طلای نمایشکاه ابداعات و اختراعات باسل سوریه در سال 2007 و جایزه اجلاس جامعه جهانی در سال 2009 در مکزیک همچنین کسب رتبه نخست دستاوردهای رایانه‌ای ایران در سال 1389 و کسب عنوان خادم القرآن در نمایشگاه بین‌المللی قرآن از جمله افتخارات کسب شده توسط این نرم افزار است.

وی افزود: مهم‌ترین ویژگی نسخه 4 استفاده از رابط کاربری جدید نور است که انقلابی در حوزه نرم‌افزاری محسوب می‌شود؛ همچنین افزایش حجم منابع کتابخانه، ترجمه‌ها، تفاسیر و احادیث، افزایش محتوای دانشنامه، قابلیت جدید پژوهشی و استفاده از فناری‌های نوین و پردازش‌های هوشمند از جمله ویژگی‌های این نسخه است. 

وی افزود: کتابخانه مشتمل بر 903 عنوان کتاب در سه هزار و 564 جلد کتاب است که در مقایسه با سال‌های قبل رشد بسیار زیادی داشته که نسبت به نسخه قبل، دوبرابر است. امکانات ویژه، جست‌و‌جوی هوشمند و ... هم از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار است.

معاون پژوهش مرکز نور ادامه داد: در این کتابخانه 133 ترجمه داریم که شامل کهن‌ترین ترجمه‌ها از قرن چهارم به بعد را شامل می‌شود که 60 عدد آن به زبان‌های غیرفارسی است در حالی که در نسخه قبلی 99 ترجمه وجود داشت.

وی با بیان اینکه مقایسه ترجمه‌ها از جمله ویژگی این نرم‌افزار است که کاری بدیع محسوب می‌شود، زیرا با توجه به آن ضعف و قوت و خطای برخی ترجمه‌ها آشکار خواهد شد، گفت: ویژگی دیگر در ترجمه هم هم‌ترازی ترجمه‌ها است یعنی واژگان آیات را در ترجمه‌های مختف قیاس کرده است.

راشدی‌نیا با اشاره به بخش تفسیر این نرم‌افزار با بیان اینکه مفسران معمولاً از تفسیر مجموعه آیات استفاده کرده‌اند، گفت: ما برای تفسیر یک آیه خاص معمولاً با مشکل مواجهیم ولی در این برنامه هم تفاسیر آیات به صورت خاص به خود آیه و هم به مجموعه آیات متصل است. در مقایسه این نسخه با نسخ قبلی شاهدیم که در نسخه 3، 210 تفسیر داشتیم ولی الان 404 تفسیر وجود دارد که بیش از دو هزار جلد کتاب می‌شود.

راشدی نیا تصریح کرد: در پژوهش‌های قرآنی اگر تفسیر قرآن به قرآن منظور باشد، تا زمانی که پژوهشگر آیات متناظر به یکدیگر را نبیند، نمی‌تواند آن‌ها را کنار هم قرار داده و در تفسیر استفاده کند لذا این مسئله در این نسخه تسهیل شده است یعنی اگر دو آیه از جهت لفظ به هم نزدیک باشند، تشابه لفظی آن‌ها در نسخه بیان شده است. قسم دیگر تشابه آیات هم بر اساس موضوعات آیات و آراء مفسران است؛ همچنین بخش واژگان یا مفردات از بخش‌های مهم این نرم‌افزار است و سعی شده همه کتب لغت بررسی و پژوهش جامعی نسبت به واژگان انجام شود.

معاون پژوهش مرکز نور با بیان اینکه از ویژگی‌های بارز این نسخه اعراب است، گفت: فهم و تفسیر منوط بر ارتباط واژگان و فهم آن‌ها است لذا ما تا زمانی که جایگاه نحو و صرفی واژگان را ندانیم، نمی‌توانیم ترجمه و تفسیر درستی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: یکی از کارهای بدیع سوره‌نامه است و اطلاعات مرتبط با سوره مانند نام، فضایل و محتوای کلی سوره در یکجا گردآوری شده است؛ از کارهای دیگر هم معجم صرف است.

معاون پژوهش مرکز نور با بیان اینکه این نرم‌افزار مهم‌ترین ابزار برای پژوهش‌های قرآنی است، اظهار کرد: تاکنون چندصدهزار نسخه آن به صورت آفلاین ارائه شده و بخشی از اطلاعات آن در پایگاه جامع قرآن آمده است که روزانه 25 هزار نفر از این سایت در طول سال گذشته استفاده کرده‌اند و در مجموع بالغ بر سه میلیون و 486 هزار نفر مراجعه و 16 میلیون صفحه بازدید شده است.

وی تأکید کرد: کاربرانی از کشورهای اسلامی مانند افغانستان، عربستان سعودی، هند، مصر، مراکش، ترکیه، پاکستان، الجزایر و اردن و ... در بین کاربران این سایت هستند که این هم جای شکر دارد زیرا در حالی که حتی یک تفسیر شیعه را نمی‌توانستیم به عربستان برسانیم، در سال قبل، 58 هزار نفر از سایت بازدید داشته‌اند. همه این کارها مدیون تدبیر مقام معظم رهبری است که 35 سال قبل تأسیس این مجموعه را انجام دادند و امروز آثار و برکات آن منتشر شده است.

100 هزار جلد کتاب دیجیتالی

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن بهرامی، رئیس مرکز نور در سخنانی با بیان اینکه در سال 1368 این مرکز با حمایت و هدایت رهبری تأسیس شد، گفت: در این مدت، مرکز موفق شده است مجموعه وسیعی از محتواهای علوم اسلامی را دیجیتالی کند.

وی افزود: امروز کتابخانه حاوی بیش از 100 هزار جلد کتاب از منابع متأخر و متقدم و به عربی و فارسی از شیعه و اهل سنت است که بخش عمده این محتوا  مورد پژوهش قرار گرفته و اطلاعات آن طبقه‌بندی شده است؛ ایجاد درختواره و استفاده از آخرین فناوری‌های روز برای تولید اطلاعات دیجیتال و استفاده از هوش مصنوعی در 15 سال اخیر از جمله دستاوردهای این مرکز است.

بهرامی بیان کرد: صدها عنوان نرم‌افزار علوم اسلامی تولید شده است و نسخه موبایلی هم برای اقشار مختلف محتواهای این نرم‌افزارها را ارائه می‌دهند. همچنین بیش از 200 نرم‌افزار برای استادان و مراجع و ... داریم تا جایی که امروز به اذعان جریانات دانشگاهی و مذاهب رقیب، حوزه در استفاده از فناوری پیشتاز است.

رئیس مرکز نور با بیان اینکه فضای آموزش و پژوهش هم به برکت فعالیت‌های نرم‌افزاری در حوزه تغییر کرده است، افزود: در دروس خارج طلاب با نوت بوک حاضر می‌شوند و استادان از این فناوری استفاده می‌کنند، به گونه‌ای که میزان استناد به مصادر اولیه با امروز قابل قیاس نیست. امروز کتب و تولیداتی که نسخه دیجیتال آن در بانک‌های اطلاعاتی بزرگ در دسترس نیستند، محبوس شده‌اند ولو اینکه نسخه کاغذی آن در بازار موجود باشد.

وی با بیان اینکه حوزه قرآن از ابتدای مرکز مورد توجه بوده است، اضافه کرد: نرم‌افزار جامع تفاسیر با افتخارترین، پرمخاطب‌ترین و جامع‌ترین نرم‌افزار است و کتابخانه‌ای مشتمل بر سه هزار کتاب تخصصی صرفاً در حوزه تفسیر وجود دارد.

انتهای پیام
captcha